کلاس پیانو در غرب تهران

کلاس پیانو در غرب تهران

پیانو، مادر تمام سازها

پیانو، ملقب به مادر تمامی سازها، سازی در ابعاد بزرگ با صفحه کلید دار و مشهور است. صدای بهشتی و منحصر به فرد این ساز برای نخستین بار در شهر پادووای ایتالیا شنیده شد. رتولومئو کریستافوری، خالق این ساز در سال ۱۷۰۹ با الهام گرفتن از سازی به نام هارپسیکورد، که این ساز نیز به مادر پیانو معروف است؛ پیانو را خلق کرد. هارپسیکورد جدید که در ابتدا پیانو فورته نام گرفت، در قرن 18 توجه نوازندگان و موسیقی‌دان‌ها را به خود جلب کرد. با گذشت زمان، با تغییراتی در جهت پیشرفت ، به پیانو امروزی تبدیل شد. صدای هارپسیکورد جدا از شدت ضربه‌ای که انگشتان به کلید های صفحه پیانو وارد می‌کنند، یک صدای ثابت به وجود می‌آورد اما پیانو این ویژگی را دارد که انگشتان نوازنده شدت صدا را انتخاب کنند. درواقع شدت ضربه باعث بلندشدن یا کوتاهی صدا می‌شود؛ یعنی هرچقدر فشار انگشتان برروی کلید بیشتر باشد، صدای تولید شده نیز شدت بیشتری خواهد داشت.

اگر به دنبال یک آموزش پیانو غرب تهران هستید، توصیه ما به شما آموزشگاه موسیقی آریاهنر است. آموزشگاه موسیقی آریاهنر، بهترین آموزشگاه موسیقی در غرب تهران، کلاس آموزش پیانو در سبک‌های مختلف را برای شما هنرجویان عزیز فراهم کرده است. آموزش پیانو در آموزشگاه موسیقی آریاهنر، زیر نظر بهترین اساتید این مجموعه که همگی جزو بهترین اساتید آموزش پیانو و نوازندگان پیانو هستند، انجام می‌شود. آموزش پیانو در موسسه موسیقی آریاهنر به صورت کاملا تخصصی به شما عزیزان ارائه می‌شود؛ می‌توان گفت که آموزشگاه موسیقی آریاهنر جزو معدود آموزشگاه‌های موسیقی می‌باشد که انواع سبک‌های مختلف آموزش پیانو را به شما هنرجویان عزیز ارائه می‌دهد. پس از تعیین سطح و استعدادیابی و گذراندن دوره‌های عمومی آموزش پیانو، شما می‌توانید با انتخاب سبک مورد علاقه‌ خود، به صورت حرفه‌ای به آموزش پیانو بپردازید.

ساختار پیانو

اموزش پیانو در غرب تهران

صدای پیانو در اثر برخورد چکش‌هایی با سیم‌های فلزی آن در داخل جعبه چوبی تولید می‌شود. این چکش‌ها در اثر فشرده شدن کلیدها (کلاویه‌ها) به حرکت در می‌آیند. سیم‌های پیانو به صفحه‌ای موسوم به «صفحه صدا» متصل شده‌اند که نقش تقویت‌کننده صدای آن‌ها را دارد.

اگر به ساز پیانو دقت کنید در هر دو طرف کلیدهای سفید یک کلید سیاه قرارگرفته است. اگر به کلید سیاه سمت راست ضربه بزند در حقیقت شما نت دیز را اجرا کرده‌اید. حالا کلید سیاه سمت چپ را لمس کنید. این صدا مربوط به نت بمل است.البته همه‌چیز به ضربه‌ی شما انگشتان شما بستگی دارد. این همان قانونی است که در نوازندگی پیانو به آن حساسیت به‌شدت ضربه می‌گویند. شدت ضربه‌ی شما میزان ملایم یا بلند بودن صدا را فارغ از نتی که اجرا می‌کنید، مشخص می‌کند.چکش‌های پیانو به واسطهٔ مجموعه‌ای از اهرم‌های ظریف به کلیدهای پیانو متصل می‌شوند. به مجموعهٔ این اهرم‌ها و چکش‌ها عملگر یا پیانو گفته می‌شود. وظیفهٔ این مجوعه افزایش شتاب چکش‌ها در برخورد به سیم‌ها، و کنترل عکس‌العمل بازگشتی آن‌ها پس از برخورد به سیم است.معمولاً سرِ چکش‌ها توسط لایه‌ای از نمد یا الیاف مشابه طبیعی یا مصنوعی پوشانده می‌شود تا کیفیت صدای پیانو را بهبود ببخشد. کیفیت صدای پیانو متأثر از عوامل دیگری نظیر کیفیت صفحهٔ صدا و غیره نیز هست.

انواع آموزش پیانو

آموزش پیانو کلاسیک یکی از محبوب‌ترین سبک‌های آموزش پیانو در بین بزرگسالان است که طرفداران بسیار زیادی دارد. در این سبک، پس از آموزش‌های اولیه و یادگیری الفبای موسیقی، قطعات کلاسیک پیانو به هنرجو آموزش داده می‌شود تا بتواند آن‌ها را به‌زیبایی هرچه تمام‌تر بنوازد.

اموزش پیانو در غرب تهران
اموزش پیانو در غرب تهران

پیانو ایرانی یکی از سبک‌های نوازندگی پیانو است که با استفاده از آن می‌توان موسیقی ردیف دستگاهی ایران (موسیقی سنتی یا موسیقی کلاسیک ایرانی) و قطعات بسیار مشهوری مانند الهه‌ی ناز، ای ایران و … را نواخت. ما در آموزشگاه موسیقی آریاهنر برای علاقه‌مندان به این سبک از نوازندگی پیانو، کلاس‌های آموزش پیانوی ایرانی درنظر گرفته‌ایم.

آموزش پیانو برای کودکان یکی از جذاب‌ترین آموزش‌هایی است که کودک شما می‌تواند در این دوران تجربه کند. پیانو ساز بسیار جذاب و دلنشینی است که توجه بسیاری از کودکان و بزرگسالان را به خود جلب کرده است. بسیاری از پدرها و مادرها دوست دارند که فرزندشان از همان دوران کودکی با این ساز جذاب ارتباط برقرار کند و آموزش پیانو را شروع کند.

اموزش پیانو در غرب تهران

آموزش پیانو برای کودکان علاوه بر اینکه یادگیری پیانو را تسریع می‌بخشد، مزایای بسیار زیاد دیگری نیز برای کودک در این دوران دارد. بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که آموزش پیانو و موسیقی در دوران کودکی می‌تواند باعث بالارفتن اعتماد به نفس کودک شود. زمانی که کودک می‌تواند قطعات مختلف موسیقی را روی پیانو اجرا کند و در حضور دیگر دوستان و اعضای خانواده شروع به اجرا کند، باعث می‌شود که حس اعتماد به خود و توانایی‌هایش بالا رود و در آینده نیز اعتماد به نفس بیشتری برای انجام سایر کارها داشته باشد.

نکاتی که هر نوازنده پیانو باید بداند!

یادگیری پیانو پروسه‌ای زمان‌بر است که نیاز به صبر و حوصله و تمرین زیاد دارد ولی باید بدانید که فقط تمرین کردن نیست که از شما نوازنده‌ای موفق می‌سازد بلکه در کنار آن باید اصول اولیه نواختن پیانو را به خوبی بشناسید.

ما در این مقاله به شما نکاتی می‌آموزیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید پیانو را بهتر یاد بگیرید و با تمرین کافی و مطابق بر اصول این حرفه، پیشرفت چشم‌گیری داشته باشید. 

۱) عجله نکنید! 

شما قرار نیست در یک مسابقه آهنگ‌سازی شرکت کنید بلکه مهم این است که آن‌چه را یاد گرفته‌اید صحیح و اصولی بنوازید.شما مشغول یاد گرفتن نواختن قطعه‌ای هستید و طبیعی است که دلتان بخواهد آن را به طور کامل و بی‌نقص اجرا کنید ولی اجرای صحیح نت‌ها را فدای این خواسته طبیعی نکنید. اشتباهاتی که در ابتدای راه مرتکب می‌شوید ممکن است تا همیشه با شما بماند و نتوانید خود را تغییر دهید. پس عجله را کنار بگذارید و مثل یک هنرجوی باحوصله همه آن‌چه را که مربی به شما در آموزش پیانو توضیح داده قدم به قدم انجام دهید.

۲) به جزییات دقت کنید

شما باید در هنگام نواختن به جزئیات هم دقت کنید؛ صداهای زیر و بم و ریتم را دقیقاً همان طور اجرا کنید که از شما خواسته شده نه بیش‌تر و نه کم‌تر.همان‌طور که اشاره کردیم سریع نواختن شما را از جزیئات دور می‌کند و باعث شکل‌گیری عاداتی می‌شود که شما را از یک نوازنده متبحر شدن دور می‌کند.برای نواختن تمرکز کنید و به صدای نت‌ها خوب گوش دهید و فراز و فرودها را به دقت اجرا کنید.

۳) مسیری طولانی اما شیرین در پیش دارید !

همه چیز از یادگیری قدم به قدم شروع می‌شود و تا انتها هم همین خواهد بود؛ پس هرگز به ذهنتان خطور نکند که قرار است پس از مدت کوتاهی تبدیل به یک نوازنده چیره‌دست پیانو شوید.خواندن نت‌ها قدم اول است؛ شما باید بتوانید موسیقی را بخوانید؛ پس این قدم را محکم بردارید تا در آینده دچار مشکل نشوید.برای این کار زمان کافی در نظر بگیرید و آن را به طور اصولی یاد بگیرید.

۴) تمرین، راز موفیقت در هرکاری است!

تمرین کنید؛ البته نه مثل دانش‌آموزی که فقط شب امتحان به سراغ کتاب می‌رود.هر روز تمرین کنید؛ هرچه‌قدر که می‌توانید. پیوسته تمرین کردن به مدت کم اثر بیشتری دارد تا تمرین کردن چند ساعته برای یک بار. ذهن شما باید کم‌کم تربیت شود و آمادگی کسب کند برای درک بهتر مفاهیم و تمرین ها.پس با همه مشغله‌هایی که دارید هر روز زمانی برای تمرین اختصاص دهید تا زودتر به موفقیت برسید.

۵) حرفه‌ای رفتار کنید

شما پیانو یاد می‌گیرید تا برای دیگران آن را اجرا کنید. پس از همان ابتدا حتی قطعه‌های کوچک را هم وقتی به خوبی فرا گرفتید برای دیگران اجرا کنید. با این کار اعتماد به‌نفس شما برای ادامه راه بالا م‌ رود و قطعاً آموزش برای‌تان لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

۶) به چالش کشیدن خود

یادگیری قطعات آسان و نواختن آن‌ها از شما یک نوازنده حرفه‌ای نخواهد ساخت؛ پس خود را برای یک مبارزه بزرگ آماده کنید.برای پیشرفت نیاز است که خود را به چالش بکشید و یادگیری قطعات سخت را هم بیاموزید. نگران نباشید سخت‌ترین قطعات هم از نت‌هایی تشکیل شده که شما می‌توانید آن را قدم به قدم یاد بگیرید؛ البته اگر به اصول قبلی پای‌بند باشید

۷) مترونوم فراموش نشود! 

مترونوم ( مترونوم یک ابزار تمرینیِ موسیقی ست که ضربات یک‌نواخت و پی‌درپی ایجاد می‌کند تا نوازندگان را در نگه‌داشتن ریتم یک قطعهٔ موسیقی یاری دهد. اغلب مترونوم‌ها قادرند ضرباتی در گسترهٔ ۳۵ تا ۲۵۰ (ضرب در دقیقه) تولید کنند. رایج‌ترین مورد استفادهٔ مترونوم، کمک به حفظ سرعت (تمپو) و ضرباهنگ ضمن یادگیری و تمرین قطعات دشوار موسیقی است. هم برای حفظ ریتم مؤثر است و هم تکنیک شما را بهتر می‌کند.) پس اگر تا به امروز از مترونوم استفاده نکرده‌اید و نت‌ها را هم به‌خوبی آموخته‌اید خرید آن را در دستور کار خود قرار دهید.سخت نگیرید؛ به مرور به صدای تیک تیک دائمی آن عادت خواهید کرد.

۸) آموزشگاه خوب، راز پیشرفت شما

شاید به این فکر کنید که خودتان می‌توانید از طریق ویدئوهای آموزشی در یوتیوب پیانو را یاد بگیرید و هزینه نکنید ولی بدانید برای یادگیری اصولی نیاز به مربی دارید. نکات و تکنیک‌هایی که در یک آموزشگاه پیانو به شما آموزش داده می‌شود را در ویدئوها پیدا نخواهید کرد.

۹) منتقد خود باشید!

شاید عجیب باشد که می‌گوییم خودتان را نقد کنید؛ چون شما در هنگام نواختن تمرکزتان بر روی نواختن پیانو است نه چیز دیگری پس چه‌طور باید این کار را انجام دهید؟پاسخ خیلی ساده است؛ از خودتان فیلم بگیرید و آن را ببینید و ایرادهای کارتان را درآورید و برای اصلاح آن‌ها تلاش کنید!

آموزشگاه موسیقی آریاهنر در غرب تهران، با ارائه بهترین خدمات و حضور اساتید برتر و مجرب، شما را در مسیر پر پیچ و خم دنیای موسیقی همراهی می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت نام در آریاهنر